topic

Het belang van een snelle website

Erger jij je ook aan die websites die zo traag laden? Uit onderzoeken blijkt dat het geduld van de gemiddelde websitebezoeker steeds verder afneemt. Het belang van een snelle website is groter dan ooit.

Topics

SEO

Als een website niet binnen 3 seconden geladen is, gaan we door naar de volgende website. Dat is tegenwoordig heel normaal. Een langzame website zorgt er niet alleen voor dat je potentiële klanten verliest, maar ook Google neemt de snelheid van je website mee in haar machtige algoritme. Het belang van een snelle website is groter dan ooit!

De innerlijke stopwatch

Wij beschikken over een innerlijke stopwatch. Door onze ervaringen op het internet hebben we bepaalde verwachtingen over het laden van websites. Tussen de 2 en 3 seconden wachttijd wordt als optimaal gezien. Duurt het laden langer, dan stijgt het irritatieniveau. Duurt het laden korter dan 2 seconden, dan denken we bijna dat er iets is misgegaan. Soms is het dan voor de gebruikerservaring ook beter om te faken dat iets langer duurt, bijvoorbeeld door een simpel icoontje te tonen bij het wisselen van pagina.

Conversie

Snellere websites hebben een hogere conversie dan trage websites, blijkt uit onderzoek. Een vertraging van één seconde kan 7% verschil in conversie opleveren. Best zonde om dat te laten liggen! Naast de mensen die wegklikken omdat de website te lang moet laden, zijn er ook een stuk minder terugkerende klanten bij trage websites.

Zoekmachines en AMP

Ook Google hecht veel waarde aan de snelheid van je website. Daarom hebben ze dit verwerkt in hun krachtige algoritme, waarmee de ranking van websites op het internet wordt bepaald. Een snellere website kan dus voor een hogere ranking zorgen!

Omdat men tegenwoordig meer gebruik maakt van het internet op z'n mobiele telefoon is Google vanaf 2015 een nieuw project gestart, genaamd 'Accelerated Mobile Pages', oftwel het AMP-project. Dit helpt content managers om eenvoudig geoptimaliseerde content te maken voor mobiele apparaten, zoals smartphones en tablets. Websites die gebruikmaken van AMP worden erg goed beoordeeld.

Tools om je website sneller te maken

Er zijn een aantal tools die je kunt gebruiken om je website sneller te maken.

1. Google PageSpeed

Google PageSpeed

Google PageSpeed analyseert je website en geeft het een rating tussen 0 en 100 voor zowel mobiele apparaten als desktop computers. Voor de gebieden waarop je website niet zo goed scoort, worden er tips gegeven hoe je ze kunt verbeteren.

2. WebPageTest

WebPageTest

WebPageTest is een gratis online tool die de snelheid van je website analyseert door gebruik te maken van echte browsers vanuit verschillende locaties op de wereld en echte netwerksnelheden. De resultaten bieden veel handige informatie over de performance, zoals een videoopname van de 'inital load', het moment waarop je website voor het eerst wordt geladen, grafieken van je bronbestanden en suggesties voor verbetering. Hoe lager de SpeedIndex van je site is, hoe beter. Met een SpeedIndex onder de 1000 zit je aardig goed!

3. Chrome Developer Tools Audit

devtools-audits-category.png

Chrome Developer Tools heeft een handig ingebouwd systeem voor het meten van webpagina performance. De 'audit' geeft een overzicht van verbeterpunten, zoals ongebruikte CSS, gekoppeld aan de regelnummers. Om deze tool te gebruiken open je de Developer Tools in de Chrome browser, zorg dat 'Netwerk Utilization' en 'Web Page Performance' zijn aangevinkt en klik op 'run' om een overzicht te ontvangen.

4. Chrome Developer Tools Tijdlijn

timeline-panel.png

Voor performance problemen die ontstaan binnen je website, zoals slecht presterende animaties of flikkerend scrollen kun je de 'Timeline' tab in de Chrome Developer Tools gebruiken. Dit panel geeft je een overzicht van gebeurtenissen die er lang over doen om te voltooien. Je kunt hier ook bekijken hoeveel geheugen je applicatie of website gebruikt over tijd.

5. Google Analytics Performance Afwijkingsdetectie

analyticsintelli.jpg

Wanneer je website eenmaal online staat is het belangrijk om haar performance in de gaten te houden. Er zou een serverprobleem kunnen zijn, of een content manager gebruikt misschien een enorm grote afbeelding op de homepage. We kunnen paginalaadtijd monitoren door gebruik te maken van Google Analytics' Intelligence Events functie. Door het configureren van deze gebeurtenissen kunnen we slechte performance detecteren en wordt er een waarschuwing gegenereerd zodra er problemen ontstaan. Zie voor meer informatie het blog van Grigorik.