topic

Schrijf content voor mensen, niet voor robots

Tegenwoordig heeft bijna iedereen een blog. Er worden er op het internet hele lappen tekst gepubliceerd en iedereen lijkt wel ergens verstand van te hebben. Maar wie leest dat allemaal? En doen we het alleen voor de SEO, of zit er meer achter? Voor betere conversie moet er meer aandacht voor verkopen via goede content komen. Schrijf je content niet voor de robots van Google, maar voor mensen!

Topics

Content Management, Conversie

Veel websites worden 'gevuld' met teksten. Waarbij er niet wordt nagedacht of deze content wel aansluit bij de vraag van bezoekers. Veelal heeft de content een achterliggend motief: hoog scoren in Google op bepaalde keywords. Terwijl het veel belangrijker is om een gesprek aan te gaan met de bezoeker, een toegevoegde waarde te creeëren voor de klant.

Copy first!

Zet je content op de eerste plaats. Laat je website niet bepaald worden door fancy features, een prachtig gelikt webdesign of die ene nieuwe techniek die nu heel gaaf is, uiteindelijk is het de content die je bezoekers over moet halen tot actie. Zorg dat je een missende link, een toegevoegde waarde creeërt tussen jou en de klant. Verleid hem door te helpen met kiezen!

De volgende stappen kunnen jou hierbij helpen:

Zorg voor een pakkende titel en afbeelding

Een pakkende titel kan al het verschil maken. Hiermee kun je in één oogopslag zien wat je met het product kan. Dit is belangrijk voor de klant. Daarnaast is beeld ontzettend belangrijk. Beeld zegt meer dan duizend woorden en trekt direct de aandacht als de bezoeker jouw website bezoekt. Zorg dus voor een mooie afbeelding van jouw product!

Wat moet de klant doen om het te krijgen?

Wat moet de klant doen om jouw product te krijgen? Wat is de toegevoegde waarde? Dit is belangrijk om meteen duidelijk te maken voor de klant. Alles valt en staat met hoe je je product hier presenteert.

Zorg voor duidelijke call-to-actions

Om bezoekers uiteindelijk te verleiden tot actie, moet je hem daarvoor duidelijke buttons(CTA's) aanbieden, die linken naar de volgende stap, bijvoorbeeld een contactformulier of online bestelling. Zorg dat de buttons opvallen en dat de tekst een motiverende spreuk is. Dus niet 'Ga naar aanvraagformulier', maar bijvoorbeeld 'Prijsopgave' of 'Neem contact op'.

Maak scannen mogelijk

Veel mensen lezen scannend, dus zorg dat je tekst daarvoor is opgebouwd. Zorg ervoor dat je pagina is opgedeeld in vlakken, waarbij de CTA's duidelijk te onderscheiden zijn van de tekst, de afbeeldingen en de overige benefits.

Waarom moeten ze jouw product aanschaffen?

Om een bezoeker over de keuzedrempel te helpen is het belangrijk om zogenaamde USP's, of 'Unique Selling Points' te geven. Wat zijn de echte voordelen voor de klant? Waarop excelleert jouw product? Is dat een laag bedrag per transactie, geen extra kosten, of een gratis E-book? Het kan allemaal, zolang het geloofwaardig is en je je beloften kunt waarmaken.

Zorg voor goede begeleiding en afhandeling

Niet voor niets steken grote internetbedrijven als CoolBlue of Bol.com veel geld en tijd in het optimaliseren van hun bestel- en bezorgservice. Klanten willen op elk moment het gevoel hebben dat alles op rolletjes gaat en dat ze op de hoogte zijn van het verloop van hun aankoop. Zorg dus voor een goede afhandeling en begeleiding nadat een bezoeker actie heeft ondernomen op je website. Bedankt je klant enthousiast en leg het vervolgproces uit. Dit kan bijvoorbeeld via een e-mail, maar een simpele tekst op de website kan de klant soms al een goed gevoel geven.

Meer weten?

Er zijn tegenwoordig nog veel meer online artikelen te vinden over het verbeteren van je conversie door middel van content. Eddy Boeve van Booming.nl heeft onlangs hier een goed artikel over geschreven. Wil je nog meer weten, neem dan gerust eens contact met ons op!